tisdag 13 maj 2008

Pengar.

Jag vill redan från början, för att inga dispyter ska uppstå, varna för att det här inlägget inte har ett dugg med Infokomp att göra. Eller lite kanske. Jag går ju trots allt där.

Såhär. Jag sitter här med en 100-lapp bredvid mig. Och så slår det mig; Carl Von Linné finns ju med på varenda hundralapp i hela Sverige. Jag vill inte ens tänka på hur många det är.. När han levde, hade han då någon som helst aning om att han skulle hamna på hundralappen några hundra (höhö) år senare? Hade han ens möjlighet att påverka? Han kanske skäms för hur han ser ut (han ser faktiskt lite mesig ut på bilden de valt..) och inte alls vill cirkulera bland knarkhandlare, politiker och småbarnsföräldrar. Är det någon som har frågat Carl Von Linné om lov?

Jag skulle inte tro det! Han kanske är jätteledsen. Han kanske skäms. Och ingen bryr sig. Allt vi bryr oss om är att handla med honom. Han måste känna sig som ett objekt. Stackarn.

15 kommentarer:

Anonym sa...

hehe det märks att vissa av oss har mer att tänka på andra ^^
Själv har jag inte ens tid att tänka ut vad jag ska äta till middag eftersom jag har så mycket skolarbete att tänka på.

Men jag avundas dig Cissi, verkligen :)

FLI sa...

Gå och lägg dig Cissi! ^^

Anonym sa...

Han kan ju glädja sig åt att han är mer värd än Selma Lagerlöf iaf. Tänk hur billig hon måste känna sig!?

Anonym sa...

För att inte tala om kungen

Unknown sa...

Men kungen är ju inte ett objekt.
Han gör väll det som alla skulle vilja göra?
Sitta på tråkiga möten, få massvis med pengar för att mer eller mindre inte göra ett dyft. Åka på sköna resor till st. tropez och konstiga västindiska öar med en drottning som om möjligt pratar sämre svenska nu än när hon kom till landet.

Och för att inte tala om alla lönngångar han har på slottet att leka kurragömma i.

Anonym sa...

precis! selma har nog inga lönngångar att leka kurragömma i där hon är nu...

Anonym sa...

Men Selma bor granne med Cornelis. Det slår väl ändå allt?

Unknown sa...

Nej, Cornelis är på vacation och jammar med Povel Ramel.

Anonym sa...

I like where this is going.. :)

Anonym sa...

Man bor väl fortfarande granne med sina grannar även om de är på "vacation"?

Unknown sa...

Men cornelis är på en mycket lång vacation, och likt bilbo planerar han ej att återvända!

Anonym sa...

Så han har flyttat? Då heter det ju inte vacation. Då heter det helt enkelt flyttning. Bilbo känner jag tyvärr inte till.

Unknown sa...

Nej nej, vad som först var en vacation kom att bli en väldigt lång vacation. Han dör alltså likt bilbo på sin vacation. Så det som först var en vacation kom att sluta som en vacation då han aldrig fick tid att bosätta sig på riktigt på det stället han var på.

You know i'm sayin rickie?

Anonym sa...

Både ja och nej. Det jag menar är att Cornelis och Selma Lagerlöf är begravda på samma kyrkogård och därmed bor de grannar.

Sen kanske Cornelis själ är i Rio och dansar samba med Deirdre samtidigt som Selma Lagerlöfs själ flyger över Sveriges vidder på en gås.

Summan av kardemumman är nog att Cornelis borde vara på våra sedlar. Han kan ersätta 50-lappsdamen, vem är det liksom?

Unknown sa...

Jaha... Jag hade inte en aning om att de var begravda på samma kyrkogård, jag syftade på att de båda var på ställe dvs himmelen.

Jo jag tycker också att Cornelis borde ersätta 50-lappsdamen. Hon är visserligen väldigt känd och heter Jenny Lind, men inte många i vår ålder som känner igen henne.