måndag 26 maj 2008

Recept

Här kommer ett middagstips från mig, Elin, Julia, Linus, Micke och Max..

"Placenta provencale" eller moderkaksfilé med vitlökspotatis

600 g moderkaka, helst mellanbiten.
2-3 msk smör
2 tsk salt, vitpeppar
10-12 potatisar
50 g smör,
1 vitlöksklyfta
½ dl hackad persilja


Dela moderkakan med en vass kniv i två mumsiga filébitar. Bryn i matfet. Först i hög temperatur så att det blir en knaprig stekyta (moderkakor har annars tendens att trasas sönder i stekpannor). Krydda.

Minska värmen och låt filén steka under lock i fem minuter. Vänd en gång under stekning. Moderkakan bör vara röd inuti då man skär upp den.

Ta upp de båda filérna och häll ½ dl vatten i stekpannan. Vispa ihop en mumsig moderkakssky.

Potatisgratängen görs på vanligt vis. Skiva potatisen i tunna skivor. Salta, peppra. Blanda persiljan och smöret och kleta smeten över potatisarna innan du sätter in den i ugnen, 275 grader i sju minuter.

Bon Apetit!!

12 kommentarer:

FLI sa...

Moderkaka?

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Nu blev jag allt lite sugen. Undrar om det smakar som lever?

Unknown sa...

Men då är också frågan, hur många personer räcker 600g moderkaka till?

Och var får man lättast tag på moderkaka? Jag kollade en sväng på http://www.mredy.com/ men dom hade ingen.

Anonym sa...

Jag misstänker att det höga blodinnehållet bidrar till en lite söt smak. Som blodpudding ungefär, med en leverkonsistens.

Eftersom det är potatis med borde väl 600 gram räcka till ungefär 6 ganska små portioner? Jag tänker mig dock en trerättersmåltid. 4 portioner om det enbart är placenta provencale som serveras.

Såvitt jag vet är moderkaka inget som erbjuds i din vanliga mataffär. Mredy tror jag inte heller erbjuder någon moderkaka av bra kvalité. Kolla någon exklusivare saluhall, exempelvis östermalmshallen, eller möjligtvis södersjukhuset. Tänk utanför ramarna!

Jag undrar vilket vin som passar till detta. Eller om det till och med är en ölrätt på grund av dess husmanskostprofil.

Lycka till och våga ta risker i köket!

FLI sa...

Moderkaka?

Unknown sa...

Bra där Batman! Blir till att ringa bårhuset imorgon och fråga om dom har lite moderkaka över från helgens skörd!

Jag tror att Nils Oscars Kalasöl skulle passa perfekt till en bit vällagad moderkaka!
Kalasölet har en fruktig doft, med toner av bränt bröd, honung och rostad mandel.
Ölet i sig är torrt, mycket smakrikt och med inslag av rostade aromer!

Nils Oscars Kalasöl kostar 18.90 för 330ml på flaska och har nummer 1310 på systembolaget.

Skål och godkväll, eller som vi säger i Irland, Sláinte!

Anonym sa...

Hahaha, ni är sjuka.. ^^

Anonym sa...

Vad blir det för mat
Måndag 08-06-02
Tid: 19:30 - 20:00

Svenskt matprogram från 2007. Avsnitt 4 av 10. Den här gången bjuder Per Morberg på vällagrad moderkaka. Han besöker slaktaren, tillreder köttet och gör riktigt smetig potatisgratäng. Därefter blir det äpplen i ugn som serveras med vaniljsås. Dessutom tar han en båttur i Victoriafallen med dottern Astrid. Programledare: Per Morberg.

Anonym sa...

Per Morgberg är för jävla skön alltså.

Anonym sa...

Jag ser framför mig hur en svettdrypande Per Morberg med blod smetat i ansiktet står hemma i sitt enorma kök i det sommargula huset strax utanför Tullgarns slott, med en blänkande machete i handen, redo för att gå till stan på den stackars ensamma biten moderkaka som ligger där så oskyldigt på den svala skärbrädan i den varma, nästintill, förförande vackra sommarnatten.

Anonym sa...

Det är passion, min vän.
Det är passion.