torsdag 3 april 2008

Vilka ögon väljer du?

Idag, ärade kamrater, fick vi våra studentmössor. Den närmar sig alltså med stormsteg, den där dagen, och för att gripa tag i sanningen och riktigt skaka om; det är prick två månader och två dagar kvar. Minns ni vilken dag det var för två månader och två dagar sen? Nej, inte jag heller. Men jag kollade i en kalender och det var den första februari. Vad jag ville komma fram till är att två månader och två dagar går väldigt fort.

Och då kan vi se på det här med studenten med två olika sorters ögon. Vi kan välja att se det genom de ögon som ser hur skönt det ska bli att slippa göra ett enda prov till, en enda hemtenta till och slippa alla restuppgifter. Som ser hur skönt det ska bli att slippa alla jobbiga, skrikande människor som det, av någon outgrundlig anledning, hamnat väldigt många av på våran skola. Ögon som helt enkelt ser hur skönt det ska bli att efter tolv år i skolan äntligen vara fri och vuxen.

Eller så kan vi se det genom de andra ögonen, de ögon som såg paniken växa redan i höstas, som ser hur vi kommer sakna att träffa varandra varje dag, hur vi kommer sakna håltimmarna i soffan och sakna att spela fussball. Som ser hur vi kommer sakna alla sköna, konstiga lärare som det, av någon outgrundlig anledning, hamnat väldigt många av på våran skola. Ögon som ser hur läskigt det kommer att bli att plötsligt behöva klara sig själv, utan att någon annan bestämmer vad som ska hända dagen efter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mkt bra skrivet, och väldigt sant :)
Jag kommer förmodligen dö av fussballabstinens.

Anonym sa...

Underbart fint :) jag är en av dom som mest har panik.

Ok. Nu kan jag inte hålla mig längre.

SLUTA SKRIV 'FUSSBALL' - DET HETER FOOSEBALL! :D

ni är så svenska så det är pinsamt ;) men jag älskar er ändå!